"Cine are dreptate si rabdare pentru acela vine si timpul" - Goethe

luni, 14 februarie 2011

Andrada Aloman: “ Un arbitru trebuie sa fie un bun psiholog pentru el insusi!”

Un material de Diana Paduraru

Daca pina acum am prezentat doar baieti ce practica arbitrajul, de astazi voi incepe sa scriu si despre reprezentatele sexului frumos, care au reusit sa se impuna in acest domeniu si care impart, cu brio, dreptatea pe terenurile de fotbal.

Ce poate fi mai frumos decat să te duci sa urmaresti un meci de fotbal, iar in brigada sa vezi o domnisoara blonda sau chiar doua? Nu-i asa ca meciul ar putea fi trecut pe plan secund? Dar sa revenim asupra subiectului nostru.

Andrada Aloman şi Patricia Samşudean sunt două fete-arbitru ce reprezintă CJA Timiş. Prima este deja in Liga 3, iar cea de-a doua vrea sa-i calce pe urme. In articolul de mai jos ne vom rezuma la activitatea Andradei, o domnisoara deloc straina domeniului sportiv, urmand ca in curand sa vorbim si despre Patricia.

Andrada a practicat inotul, handbalul si a luat lectii de karate, timp de un an de zile. Din cate ne-a povestit, nu prea a avut nevoie de ele in meciurile pe care le-a oficiat in calitate de arbitru. J Interesant este faptul ca vrea sa devina psiholog sportiv. Un lucru foarte bun, tinand cont ca in ziua de astazi la noi in tara nu se pune pret prea mare pe asa ceva, desi in afara da roade. Legat de acest domeniu, la finalul articolului va voi reda cateva dintre cuvintele unui mare antrenor, si bun psiholog, care a facut istorie la Manchester United.

Sa speram ca domnisoara noastra arbitru va reusi sa calce pe urmele lui Sir Mat Busby, caci despre el aminteam mai sus, si va ajuta, cu pregatirea ei, pe multi dintre sportivii romani. Pina atunci va las sa descoperiti cum a devenit Andrada arbitru si cum a raspuns atunci cand spectatorii au trimis-o la cratita. Noua nu ne ramane decat sa o felicitam pentru pasiunea sa si pentru taria de care da dovada si sa-i uram cale lunga in arbitraj.


Cum a inceput cariera ta si de ce ai ales sa urmezi cursurile scolii de arbitri?
Ma uitam la un meci la televizor si am vazut o fata arbitrand. Mi-am intrebat tatal, precum si pe profesorul meu de sport si astfel am ajuns pe stadionul Cetate din Alba Iulia. As putea spune ca am inceput arbitrajul cu un antrenament in primavara anului 2005, alaturi de arbitrii in activitate.J
Am ales sa fac asta si sper sa o fac cat mai bine pentru ca de mica am practicat sportul: inot (4 ani), handbal (2 ani), karate (1 an). In arbitraj am 6 ani si imi doresc multi inainte!

Cum este, ca fata, sa arbitrezi in Romania, stiind ca noi suntem un popor mai… special? Ti s-a intamplat sa fi trimisa la cratita?
Totul e frumos, atunci cand faci ceea ce iti place. Am fost trimisa si la cratita si m-am dus, dar dupa ce s-a terminat meciul. J))))

Care a fost cel mai important joc la care ai oficiat?
Toate jocurile sunt importante si trebuie tratate cu seriozitate .

Care este cea mai frumoasa amintire din cariera ta?
Debutul la divizia C, Bihorul Beius-Sighetul Marmatiei, scor 4-0. Am trait emotii ce nu se pot explica in cuvinte… cu o noapte inaintea meciului am dormit foarte putin, numai acolo ma gandeam. A fost frumos!

O intamplare amuzanta din cariera de arbitru…
La un meci, banca tehnica era foarte aproape de linia de margine, iar cum eu eram atenta la joc, n-am dat importanta la ce se petrece in spatele meu. Dintr-o data aud: “Au!” M-am uitat si, fara sa vreau, mi-am dat seama ca il calcasem cu crampoanele pe domnul antrenor. A spus el ca nu-i nimic, dar cu siguranta l-a durut. J


Care este cea mai mare dorinta, cu privire la arbitraj?
Imi doresc sa ajung sa arbitrez in  Liga  1.

Cum te intelegi cu colegii arbitri?
Cu toti colegii ma inteleg foarte bine, sunt oameni deosebiti .

Care e cel mai bun prieten/prietena din randul cavalerilor fluierului?
Pe toti ii consideri prieteni.

Ai un model in arbitraj?
Nu. Incerc sa “fur” meserie de la cei mai buni.

Ce parere are familia despre activitatea pe care o desfasori?
Provin dintr-o familie de sportivi si am toata sustinerea lor.

Ai intampinat probleme pe terenul de joc? A încercat cineva să creeze presiune asupra ta la vreun meci?
Nu am intampinat probleme majore la nici un meci, iar in ceea ce priveste presiunea… stau bine cu psihicul si stiu cum sa ii fac fata.

De ce ai indruma tinerii sa se indrepte spre activitatea de arbitraj?
Fiecare alege sa faca in viata ceea ce crede ca este mai bine pentru el, iar daca cineva alege sa practice arbitrajul in fotbal, tot ce pot sa ii spun este ca a facut o alegere buna.

Ce sfaturi le-ai da celor aflati la inceput de drum in arbitraj?
Sunt de 6 ani arbitru de fotbal si inca sunt la inceput de drum. Tot timpul ai cate ceva de invatat, important este sa fii deschis, sa stii sa accepti si laudele si critica.

De ce crezi ca are nevoie un arbitru pentru a ajunge in top?
De o foarte buna pregatire fizica si teoretica, de un psihic puternic si de multa incredere in fortele proprii.

Ce parere ai despre sistemul cu 5 arbitri?
Este un sistem util.


Cum vezi viitorul arbitrajului? Crezi ca tehnologia video ar fi de ajutor?
Arbitrajul este intr-o continua ascensiune si personal cred ca tehnologia video ar fi de ajutor .

Desi finalul carierei este foarte departe, te-ai gandit ce ai vrea sa faci dupa ce te vei retrage din activitate?
Probabil  ceva tot  in domeniul sportului, e destul de greu sa “iesi” din fenomen .

Daca ai fi din nou la inceput de drum ai mai alege arbitrajul, acum dupa ce ai vazut despre ce este vorba?
Cu siguranta ca da .

Ce iti place (hobbyuri)?
Imi place sa ascult muzica, sa inot si  sa vizionez live meciuri de fotbal, handbal, baschet.

Ce nu-ti place (in viata, la un om etc.)?
Falsitatea.

Vrei sa ne mai povestesti si altceva despre tine sau despre activitatea ta?
Imi doresc sa devin psiholog in domeniul sportului. Am absolvit Facultatea de Sociologie si Psihologie, specializarea Psihologie, iar in prezent urmez masteratul in Psihologie clinica si consiliere psihologica. Ma bucur de fiecare zi, pentru ca viata este frumoasa, atunci cand ti-o faci tu sa fie asa!

Ce le transmiti celor care urmaresc acest blog si iubitorilor de fotbal, in general?
Multa sanatate !

PS: Ai vreo sugestie cu privire la acest blog?
Felicitari pentru toate articolele si multa bafta in continuare!


PROFIL

Nume: Aloman 
Prenume: Andrada
Specializarea: Arbitru asistent

Data si locul nasterii: 25 08 1987 / Alba Iulia
Domiciliul: Timisoara / Timis
Stare civila: Necasatorita
Studii: Facultatea de Psihologie
Ocupatia: Masterand

Anul in care a devenit arbitru: 2005
Anul obtinerii categoriei a II-a: 2006
Anul obtinerii categoriei I: 2007
Anul promovarii in Liga a IV-a: 2007
Anul promovarii in Liga a III-a: 2008
Numar de jocuri arbitrate: “nu stiu exact numarul… multe insa nu suficiente” J

Nu a fost legitimata la nicio echipa… totusi “Am jucat fotbal - de placere - si mai joc si acum, insa nu la nivel profesionist” J

”Pregatirea moderna a unei echipe nu este ceea ce majoritatea spectatorilor sunt tentati sa creada. Daca discuti cu ei despre pregatirea unei echipe, ei imediat se gandesc la multa munca, la teorie ca si la planuri tactice la tabla. Nu vreau sa se creada ca scot în evidenţa munca grea a antrenorului de fotbal cu scopul de a da acestei munci o stralucire aparte sau sa o ridic la rang de arta, dar pe langa munca, foarte multa munca la antrenamentul zilnic, un factor hotarator în comportarea unei echipe este factorul psihic”. Aceste rinduri ii apartin legendarului Sir Matt Busby, un om ce a avut o mare contributie la reconstructia echipei Manchester United.


O femeie printre barbati... 24 de barbati! / Filipestii de Padure - Chimia Brazi, scor: 0-0; Liga 3, Et. 1, 27.08.10...

Andrada fata in fata cu... Minciuna... Bogdan Minciuna, capitanul Chimiei Brazi...


Alaturi de colegul timisorean Raul Ghiciulescu, arbitru asistent in Liga 3...


Aruncare de la margine...


Gata... s-a mai dus un joc...

10 comentarii:

  1. domnisoara Aloman ai uitat de comisia de la care ai plecat, s-ar fi suparat Sandu daca ar vedea ca oamenii pe care ia crescut uita de unde pleaca, rusinica, rusinica, rusinicaaaaaaaaaa! Un fost coleg.

    RăspundețiȘtergere
  2. “ Un arbitru trebuie sa fie un bun psiholog pentru el insusi!”,nici ca se putea mai bine spus.

    RăspundețiȘtergere
  3. Imi plac articolele voastre si sper sa citesc cat mai multe. Ma bucur sa o vad o domnisoara la tusa mai ales cand pe teren nu se joaca nimic macar am la ce sa privesc

    RăspundețiȘtergere
  4. Nu stiu ce anume te-a facut pe tine("fostule coleg" ...anonim :) ) sa crezi ca am uitat de unde am plecat ?Inainte sa-mi ataci caracterul,priveste putin in propria gradina ...Succes!
    A ta colega ,Andrada.

    RăspundețiȘtergere
  5. Succes in cariera..este prea frumos arbitrajul sa nu ajungi pana sus :)..Imi place ca impartim acelasi sport..ARBITRAJ

    RăspundețiȘtergere
  6. Multumesc frumos,Vlad ! Si tu sa ai multa bafta in tot ceea ce faci !

    RăspundețiȘtergere
  7. O sa vedeti voi ca Andrada o sa ajunga sa arbitreze in Liga 1 pentru ca este o fire puternica ,ambitioasa si cu o mentalitate de invingator,si cu capu pe umeri,o fata muncitoare,multa bafta si succese in arbitraj sa ai Andrada

    RăspundețiȘtergere
  8. Toata stima pentru aceasta fata dar parerea mea este ca fetele nu au ce cauta in arbitraj. mai ales la jocurile de forbal de baieti. La jocurile de fotbal de fete poate sa arbitreze dar nu si la baieit. asta este parerea mea

    RăspundețiȘtergere
  9. La cat greseli se fac ar trebui sa excluda dupa parerea ta si baietii din arbitraj!!

    RăspundețiȘtergere
  10. Unii dintre noi,barbatii,chiar ca s-au nascut misogini,treceti peste toate ,,rautacismele,,(vorba de duh a lui Hagi)si urmati-va drumul.Cand la margine sau la centru este o femeie ,80% dintre spectatori si aproape 100% din jucatori se comporta civilizat.Mult succes si urmati-va visul.Albnegru13,Petrosani.

    RăspundețiȘtergere