"Cine are dreptate si rabdare pentru acela vine si timpul" - Goethe

miercuri, 24 noiembrie 2010

Povestile "ScoliiDeArbitri" / Prahoveanul Bogdan Banu, nou promovat in Liga 3

In muzeul lui Real Madrid, langa cupa
castigata de catre Spania la CE din 2008
Vineri debuteaza

Continuand seria “povestilor” despre arbitri, am dorit inca de luna trecuta sa scriu cateva lucruri despre Bogdan Banu, unul dintre cei mai talentati tineri arbitri prahoveni. Stiam ce inseamna arbitrajul pentru el, cate eforturi a facut si peste cate dezamagiri a trecut doar din pasiune pentru aceasta activitate. A fost lovit, scuipat si injurat pe terenurile din judet, dar a strans din dinti sperand ca intr-o zi va evada din “infern” si va ajunge sa arbitreze in conditii normale, pe stadioane adevarate. Imi amintesc o intamplare de la un joc din Liga A Prahova in urma careia foarte multi ar fi renuntat la arbitraj, nu si el insa. Poate ca si doza de nebunie specifica portarilor, avand in vedere ca a jucat pe acest post in perioada junioratului, l-a facut sa continue dupa ce a fost la un pas de tragedie. Spre norocul lui un gat de sticla sparta, aruncat in directia sa de catre un cretin aflat in tribuna, i-a provocat doar o zgarietura pe fata si o sperietura zdravana, desi efectele puteau fi mult mai grave!

Are 24 de ani si provine dintr-o familie de arbitri, tatal sau fiind fostul asistent FIFA Valeriu Banu, ale carui performante vrea sa le depaseasca. De asemenea, fratele sau, Gabriel, se afla in lotul Ligii a III-a, tot ca asistent. Deci, nu-i de mirare ca a ales aceasta activitate. Interesant este insa ca si el are aceeasi specializare ca si cei care l-au influentat sa aleaga arbitrajul!

Cu media 9.65 s-a clasat al treilea, din 132 de aspiranti la un loc printre arbitri divizionari. A luat 9.75 la probele fizice si 9.50 la teorie, semn ca a tratat foarte serios acest concurs.

Probabil si din superstitie, avand in vedere ca ratase de doua ori promovarea, Bogdan a evitat sa vorbeasca inaintea examenului promitandu-mi insa un interviu pentru “ScoalaDeArbitri”, in cazul in care va accede in randul cavalerilor fluierului de nivel national. Odata realizat acest obiectiv si-a respectat promisiunea, motiv pentru care ii multumesc.

Inainte de a vedea ce-a iesit vreau sa-i ii urez mult succes in activitatea viitoare si un debut cu dreptul in Liga a III-a, mai ales ca primul joc va fi chiar vineri, 26 noiembrie, CSM Brasov – Unirea Tarlungeni! La aceasta partida CCA l-a delegat sa oficieze impreuna cu Florin Ionescu si Adrian Nita, ambii din Ploiesti. Observator pentru arbitri va fi Ioan Negoescu, din Targoviste, in timp ce observator de joc a fost desemnat bucuresteanul Marian Rusu.


In timpul partidei Dinamo - Craiova (old-boys). In plan
 indepartat este fostul portar al "cainilor" - Dumitru Moraru
PROFIL
Nume si prenume: Banu Adrian Bogdan 
Specializarea: Arbitru asistent
Lot: Liga 3
Data si locul nasterii: 20.06.1986 / Ploiesti   
Domiciliul: Ploiesti/Prahova
Stare civila: Necasatorit
Studii: Universitatea Petrol Gaze Ploiesti;
Facultatea: Ingineria Petrolului si Gazelor;
Specializare: Transportul, Depozitarea si Distributia Hidrocarburilor; Licentiat in anul 2009
Ocupatia: Inginer
Locul de munca: S.C. Conpet S.A.
Anul in care a devenit arbitru: 2005
Anul obtinerii categoriei a II-a: 2006
Anul obtinerii categoriei I: 2008
Anul promovarii in Liga a III-a: 2010
Numar de jocuri arbitrate: cca 500
A jucat fotbal la: F.C. Petrolul Ploiesti, F.C. Astra Ploiesti (juniori)

 "Vreau sa arbitrez cel putin la acelasi nivel la care au arbitrat tatal meu sau Cristi Nica."

In primul rand felicitari pentru promovare! Stiu ca ti-ai dorit foarte mult sa ajungi in Liga a III-a si ca ai muncit enorm pentru asta. Cine ti-a dat vestea cea mare si ce ai simtit in momentul in care ai aflat ca vei arbitra in ce-l de-al treilea esalon?
Asteptam cu mari emotii rezultatele examenului din 20 octombrie. Spre deosebire de anul trecut cand au venit dupa aproximativ o luna, anul acesta membrii Comisiei Centrale ne-au facut surpriza sa le comunice intr-un timp extrem de scurt. Cum am aflat? Singur. Se intampla pe data de 03 noiembrie 2010, eram in fata calculatorului si m-am gandit sa mai dau un “refresh” la pagina de net a CCA- ului. Am ramas extrem de surprins ca au afisat rezultatele atat de repede! In acel moment ma cuprinsese un fior, simteam o caldura in piept, imi tremurau mainile de emotie… si asta inainte de a vedea rezulatele! Deschid pagina si arunc o privire la primii zece candidati. Eu nu ma aflam printre ei si am spus: Dumnezeule, nici de data asta nu am promovat! In acel moment nu mi-am dat seama ca nu era afisat clasamentul… erau candidatii in ordinea grupelor. Cand am realizat acest lucru, am inceput sa caut numele meu. Observand ca am luat nota mare la scris am intocmit clasamentul. Nu imi venea sa cred, eram in al noulea cer, parca eram un copilas caruia ii aduc parintii o jucarie noua! Nu am mai asteptat sa fiu sunat, am inceput sa sun rudele, cunoscutii si apropiatii mei.    

Cum a inceput cariera ta in arbitraj?
In anul 2004, la varsta de 18 ani, la indemnurile fratelui si tatalui meu.

Unde ai jucat fotbal si de ce ai renuntat in favoarea arbitrajului?
Am jucat la nivel de juniori, la F.C. Petrolul Ploiesti si F.C. Astra Ploiesti. Am renuntat din pricina unor accidentari. Mai intai mi-am rupt mana, ceea ce m-a determinat sa imi schimb si postul in teren, pana atunci fiind portar. Reprofilat ca atacant am suferit o fisura de rotula la genunchiul stang. Am stat o luna cu piciorul in ghips, iar in urmatoarea am invatat sa merg, pentru a doua oara in viata, deoarece mi se atrofiasera muschii. Iti dai seama ca pentru un copil aceste accidentari sunt motive suficiente pentru a interveni frica de joc. Tin minte ca in aceea perioada am ratat o sansa de a evolua la juniorii lui Dinamo Bucuresti. Oricum nu regret absolut nimic, poate doar ca nu am inceput mai din timp arbitrajul.

Inaintea fluierului de start al partidei dintre Dinamo si Craiova.
De la stanga la dreapta: Mihai Fratila, George Fratila, Laurentiu Piciu si Bogdan Banu 

Care a fost cel mai important joc la care ai oficiat?
Toate jocurile au importanta lor, in functie de nivelul la care arbitrezi in perioada respectiva. Insa dintre toate pe primul loc as situa partida de old-boys dintre Dinamo Bucuresti si Universitatea Craiova (vezi, aici, imagini de la acest joc).

Care este cea mai frumoasa amintire din cariera ta? Dar cel mai neplacut moment?
Ce-a mai frumoasa amintire este meciul de care vorbeam mai inainte, disputat in “Stefan cel Mare”, pe 10 noiembrie 2010, in deschiderea sfertului de finala al Cupei Romaniei Timisoreana dintre Dinamo si Craiova. A fost o experienta extraordinara pentru mine sa arbitrez fostele glorii ale celor doua cluburi, o motivatie in plus pentru viitorul meu in arbitraj.
Moment neplacute au fost multe. In general cand arbitrezi la nivel judetean ai parte de astfel de experiente. Spre exemplu prin 2007, la meciul dintre Viitorul Olteni  si Prahovita Magurele, dupa ce am eliminat un jucator al echipei gazda - si acum tin minte numele respectivului individ, dar nu are rost sa-l pronunt, sa nu ii fac reclama “mascata” -, am fost lovit de catre acesta. Banuiesc ca la aceea partida nu era in deplinatatea facultatilor mintale, daca a avut o asemenea reactie.

Care este cea mai mare dorinta, cu privire la arbitraj?
Vreau sa nu ma opresc aici. Imi doresc sa ajung cat mai sus posibil, sa arbitrez cel putin la acelasi nivel la care au arbitrat tatal meu sau Cristi Nica.

"Detest rautatea si grandomania. Unele persoane uita de unde au plecat."

Cum te intelegi cu colegii arbitri?
In general ma inteleg bine - cand mergem la meciuri suntem o echipa -, iar cu cei care arbitrez mai des am legat prietenii stranse.

Care e cel mai bun prieten din randul cavalerilor fluierului?
Am foarte multi prieteni din randul arbitrilor chiar si din alte judete.

Tata si fiu - trecut si prezent in arbitraj
Ce parere are familia despre activitatea pe care o desfasori?
La noi in casa se “mananca fotbal pe paine”. Este mostenire de familie, din tata in fiu.

Cum se impaca serviciul cu arbitrajul?
Aici chiar exista o problema legata de timp.

De ce ai recomanda tinerilor sa se indrepte spre aceasta activitate?
Ca arbitru ai numeroase satisfactii. Ai ocazia sa cunosti o multime de oameni, sa legi prietenii... Faci sport ceea ce este foarte bine pentru sanatate.

Ce sfaturi le-ai da arbitrilor aflati la inceput de drum?
Sa arbitreze fara frica, ce vad ei nu ce spun altii, sa nu se descurajeze cand dau de greu. Sa trateze fiecare meci cu seriozitate ca si cum ar fi cel mai important din cariera lor si sa aspire la mai mult. E ca la loto, daca nu joci nu ai cum sa castigi.

De ce crezi ca are nevoie un arbitru pentru a ajunge in top?
Multa ambitie, seriozitate si pregatire. Si nu in ultimul rand de talent si un gram de noroc.

Cum ti se pare sistemul cu 6 arbitri experimentat de UEFA in grupele Champions League si Europa League?
Consider ca vine in ajutorul arbitrilor.

Cum vezi viitorul arbitrajului? Crezi ca tehnologia video ar fi de ajutor?
Daca jucatorii ar fi roboti tehnologia video ar fi de ajutor, dar cum si ei sunt oameni, la fel ca si arbitrii, nu ii vad sensul. Jucatorii gresesc de mai multe ori decat o face un arbitru.

Ce ti-ai dori sa faci cand nu vei mai fi arbitru?
Mi-ar placea sa raman in fenomen – observator, antrenor sau delegat la vreo echipa.

Daca ai fi din nou la inceput de drum ai mai alege arbitrajul, acum stiind “cu ce se mananca”?
Cu siguranta! Nu as avea nici macar o clipa de indoiala.

Ce iti place (hobbyuri)?
Imi place foarte mult sa calatoresc si sa imortalizez toate momentele placute sau  sa merg la pescuit. De asemenea, imi plac jocurile pe calculator. Pot spune ca si activitatea de arbitru este tot un hobby. O mostenesc din familie, este in sange. Este ca un drog, ba chiar mai tare!

Pe Jepii Mici, impreuna cu fratele sau

Ce nu-ti place (in viata, la un om etc.)?
Lucrurile pe care le detest cel mai mult la oameni sunt rautatea si grandomania. Unele persoane uita de unde au plecat.

Ce le transmiti celor care urmaresc acest blog si iubitorilor de fotbal, in general?
Sa citeasca si de acum inainte materialele de pe “ScoalaDeArbitri”, pentru ca vor avea cu siguranta cate ceva de invatat.

Trei asistenti din Liga... 3! De la stanga: Robert Nutu, Bogdan Banu si Catalin Popovici (la jocul amical Romania - Turcia)

PS: Ai vreo sugestie cu privire la acest blog?
Am cateva:
1. Sa postezi in fiecare saptamana cate o lege din regulament;
2. La concursurile organizate de catre “ScoalaDeArbitri” mailul cu raspunsurile sa fie trimis doar la inscriere, nu in fiecare saptamana. Consider ca este suficient ca participantii sa posteze raspunsurile doar la “comentarii”.
3. Sa incarci filmuletul acela hazliu - pe care ti l-am trimis -, cu batranelul jucand sah. Mie imi place foarte mult si cred ca o sa placa si altora.


I-am multumit lui Bogdan pentru sugestii si i-am promis ca voi tine cont de ele, asa cum voi tine cont de parerile tuturor celor care urmaresc blogul “ScoliiDeArbitri”. Va spun si voua, punctual, ce i-am raspuns la cele trei propuneri:

1. Am scris cu ceva vreme in urma ca ma voi apleca mai mult asupra Legilor Jocului, doar ca, din pacate, timpul avut la dispozitie nu mi-a permis inca acest lucru. O voi face insa in viitorul apropiat.
2. Am mai discutat cu cativa participanti la concursurile organizate pana acum despre acest aspect si ma bucur ca l-a readus si Bogdan in discutie pentru a clarifica situatia. Mailul cu raspunsurile nu a fost obligatoriu decat in prima saptamana, pentru inscriere - vezi punctele 5 si 8 din “Regulament”! In continuare este suficient sa trimiteti raspunsurile doar la “comentarii”.
3. Si mie mi-a placut filmuletul. Promit ca il voi posta in acest weekend!

3 comentarii:

  1. Ce-l mai tare interviu!
    Felicitari!
    Felicitari Bogdan si mult noroc in continuare!!!
    Te pup!

    Stii tu cine sunt!

    RăspundețiȘtergere
  2. Felicitari lui Bogdan.
    Anul trecut cand a dat examen a obtinut 10 la fizic si sub 7 la scris. Pentru unii ar fi fost un motiv sa renunte (a avut si foarte multi contestatari), insa el nu a facut-o si il felicit pt aceasta decizie.
    Multa sanatate in continuare pt el si sa-l vedem in Liga I.

    RăspundețiȘtergere
  3. felicitari,si sper ca nu ai uitat de mine
    marian sandu ,fost arbitru si fost component la lotul national de bob

    RăspundețiȘtergere