"Cine are dreptate si rabdare pentru acela vine si timpul" - Goethe

duminică, 15 ianuarie 2012

INTERVIU | Cristi Lixandru, ajuns rezerva in Primera Division: “Aducerea arbitrilor straini in Romania nu ar fi o decizie benefica”

Am promis sa revin cu un interviu realizat cu arbitrul roman care a ajuns sa oficieze in prima liga din tara actualei campioane mondiale. Deocamdata numai ca al patrulea oficial. Dar, cine stie, avand in vedere ca are doar 31 de ani, poate ca in viitor va ajunge sa conduca si Barcelona sau Realul, in Primera Division. Ar fi extraordinar! Si cred ca ar merita, la cat de serios este si la cum se pregateste.
Dupa cum ati putut afla urmarind blogul nostru, Cristian Lixandru a fost zilele acestea eroul unor materiale “stiintifico-fantastice” aparute in presa romaneasca. Care ne-a anuntat ca acesta a debutat, ca asistent, in optimile Cupei Spaniei, la Athletic Bilbao - Albacete (4-0)! Unii au mers chiar mai departe spunand ca “Tusierul stranier nu a comis nici o gafa, oficialii iberici apreciind prestatia sa”. Ametitor, nu?! Practic de aici a plecat si discutia pe care am avut-o cu el. Ce a rezultat va las sa cititi mai jos.


I.B: Salut, Cristi! Felicitari pentru debutul, ca arbitru asistent, in optimile Cupei Spaniei! Am citit in presa din Romania, insa n-am gasit nimic in cea spaniola. Doar ca ai fost desemnat ca rezerva la Athletic Bilbao - Albacete. S-a accidentat vreun asistent sau te-ai reprofilat?

CL: Chiar nu stiam nimic ieri (nota: vineri), insa am reusit sa citesc anumite articole, cu ajutorul tau si al lui… Google. A fost o intamplare curioasa, in primele 5 minute de joc, cand centralul a facut o entorsa, dar a reusit sa duca meciul la bun sfarsit. Eu as fi fost pregatit, in orice circumstante, sa intru la linie (daca s-ar fi accidentat un asistent) sau la centru (pentru a inlocui arbitrul). N-ar fi fost nimic altceva decat un meci de fotbal pe care cred ca arbitrii din Segunda B suntem pregatiti sa-l conducem atat pe plan fizic cat si psihic.

I.B: Buna treaba! Dar de unde a aparut acesta stire, plus declaratia ta?

CL: Iti repet ca nu am nici o idee despre declaratia de vineri. In schimb, interviul de sambata este real pentru ca am fost contactat de cei de la respectivul ziar.

IB: Se mai intampla sa greseasca si ziaristii, doar si ei sunt oameni… arbitrii n-au voie sa faca erori. Bine ca n-am preluat si eu materialul… Zi-mi, te rog, ce mai este nou prin Spania? La ce jocuri ai mai fost delegat si ce astepti de la 2012?

CL: In categoria noastra, Segunda B, suntem delegati, in general, o data la 3 saptamani, iar in Primera Division si in Segunda cam o data pe luna. La nivel de Primera am fost delegat la Villarreal - Mallorca, Atletico Madrid - Rayo Vallecano si acum la Athletic Bilbao. In Segunda B sunt echipe importante, care au fost, cu ceva timp in urma, in prima liga, una dintre ele fiind chiar Alaves, unde voi arbitra maine (nota: astazi, 15 ianuarie). De la 2012, in primul rand, imi doresc ce isi doreste toata lumea: sanatate. Sa fiu ferit de accidentari, iar pe plan profesional nu am decat dorinta de a arbitra cat mai bine si cu erori minime. De a termina fiecare meci cu satisfactia ca am realizat un bun arbitraj. Acest lucru depinde insa, in mare parte, de pregatirea fizica, tactica si mentala.

La jocul Mirandes - Alaves (poza oferita de Cristi)
I.B: Esti la curent cu scandalurile din fotbalul romanesc, in special cu ultimul, cel legat de aducerea arbitrilor straini in returul Ligii I? Cum se vede tot acest circ, din afara?

CL: Cum bine se stie, nu e o noutate aducerea arbitrilor straini in campionatul romanesc. Cred ca avem un lot de arbitri valoros si recunoscut pe plan international, anul acesta fiind chiar promovati unii dintre ei (Kovacs si Hategan). O promovare nu este usoara: pentru a promova pe cineva, alt arbitru trebuie retrogradat. Eu cred ca acesti arbitrii tineri trebuie lasati sa isi faca treaba, sa aiba liniste ca sa poata capata experienta, iar greselile sa nu mai fie “vanate”. Trebuie sa se faca o apreciere generala asupra manierei de arbitraj. In al doilea rand, arbitrii care vor veni pot comite aceleasi greseli pe care le pot face cei locali. Alte dezavantaje ar fi ca nu ar veni cu aceeasi presiune, nu ar avea un observator care sa-i puncteze, nu ar avea timp si nici motivatie pentru a studia echipele angrenate… In sfarsit, aceasta decizie nu cred ca ar fi benefica pentru nicio parte implicata, cum s-a demonstrat si in urma cu ceva timp in campionatul romanesc.

IB: Nu te-ar tenta o revenire in Romania?

CL: In Romania revin cu cea mai mare placere, dar numai pt a-mi vizita parintii si prietenii. Am glumit. Am o situatie stabila in Zaragoza, cu sotia, cu casa, cu serviciul, iar pe plan profesional am avut parte doar de satisfactii si reusite. Cred ca in acest moment ar fi o utopie sa revin, dar niciodata nu poti spune niciodata. 

IB: Ma bucur ca am vorbit si iti urez sa ai un an asa cum iti doresti!

CL: Multumesc, la fel tie si vizitatorilor “ScoliiDeArbitri”! Un an nou fericit, cu sanatate! Oricand voi fi dispus sa colaborez cu acest site “cu si despre arbitri”. 


Pentru a afla povestea carierei lui Cristi Lixandru, va recomand sa cititi un super interviu, pe care l-a acordat blogului nostru, anul trecut - click aici pentru prima parte, iar aici pentru cea de-a doua.

Cititi si:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu